A közös képviselet szakmai követelményei:
A tevékenység gyakorlása során előforduló legfontosabb feladatcsoportok, feladatok és az azokhoz közvetlenül kapcsolódó közös képviseleti követelmények:
Társasház-kezelési költségvetés és beszámoló készítése!
A közös képviselet feladata:
- az épület, a közös tulajdonú területek, helyiségek jellemzőit meghatározni (településen belüli elhelyezkedés, műszaki állapot),
- a társasház működési bevételeit és kiadásait számba venni, meghatározni,
- az éves költségvetési javaslatot és az előző évi beszámolót elkészíteni,
- a működés javítását szolgáló, illetőleg a felújításra vonatkozó javaslatokat kidolgozni.
Az épületfenntartás feladatának elvégzése!
A közös képviselet feladata:
- üzemeltetési feladatokat folyamatosan ellátni,
- karbantartási munkákat számba venni, bonyolítani,
- a tulajdonostársak döntése szerinti felújításokat bonyolítani,
- szerződéseket megkötni (alvállalkozói, szolgáltatói, munkáltatói),
szolgáltatók (közüzemi, kommunális stb.) tevékenységét ellenőrizni, - a tulajdonosokat, bérlőket, használókat tájékoztatni, jogos igényeiket kielégíteni, igényeket felmérni, a közgyűlés megtartását kezdeményezni,
- alkalmazottak felvételével, munkáltatói jogok érvényesítésével kapcsolatos feladatokat elvégezni,
- pénzintézetekkel (bankok, adóhatóságok, társadalombiztosítás) kapcsolatot tartani,
- költségeket tervezni, elszámolni.
A társasház-gazdálkodás feladatának elvégzése!
A közös képviselet feladata:
- hasznosítási javaslatokat tenni:
- az épület jellemzői és műszaki adottságai alapján a közös területek, helyiségek, lakások
- hasznosítási javaslatainak kialakítása,
- a hasznosítási javaslatok pénzügyi elemzése, terv készítése
- közös tulajdonú épületrészeket (helyiség, lakás) bérbe adni:
- kereslet-kínálat áttekintése,
- megbízó(k) tájékoztatása,
- partnerek felkutatása,
- kapcsolattartás (hatóságokkal, érdekképviseletekkel),
- szerződés előkészítése,
- bérek mértékének megállapítása,
- fizetési feltételek, bérbeszámítási lehetőségek,
- számlázás.
A tulajdonosok, bérlők, használók irányában a kapcsolatteremtéshez és annak folyamatos fenntartásához nélkülözhetetlen kommunikációs feladatok elvégzése, a munkavállalókkal, a vállalkozókkal való kapcsolatteremtés.
A közös képviselet feladata:
- a társasházhoz kapcsolódó műszaki alapfogalmakat,
- a lakóépületek szerkezeteit és azok ismétlődő hibajelenségeit,
- a garancia, a szavatosság, a kötelező alkalmassági idő érvényesítésének lehetőségeit,
- az építésügyi előírásokat,
- a társasházra vonatkozó jogszabályi rendelkezéseket, ezek összefüggéseit,
- a feladatköre ellátásához szükséges - a társasháztulajdonnal, a bérlettel, az adózással, a munkajoggal, a társadalombiztosítással, valamint a felújítások támogatásával összefüggő - előírásokat,
- az alapvető pénzügyi, számviteli, könyvvezetési, valamint társadalombiztosítási és adózási szabályokat,
- a társasházak üzemeltetésének, karbantartásának, felújításának rendszerét, a tevékenység költségvonzatát,
- a lakóépületek közüzemi ellátásának (villany-, gáz-, víz-, csatornaszolgáltatás), továbbá a távfűtés, a központi fűtés és melegvíz-ellátás gazdasági rendszerét,
- a társasházkezelés folyamatos ellátásához szükséges nyilvántartásokat,
- az épületfenntartáshoz kapcsolódó információgyűjtés és információkiértékelés formáit,
- a közös tulajdonú helyiségek, lakások (házfelügyelői, gondnoki lakás) bérének, vételárának alakulását, az épület közös területei hasznosításának lehetőségeit,
- az építőipari munkák versenyeztetésére, a munkák elvégzésére vonatkozó megbízás rendszerét, szabályait meghatározni és alkalmazni.
Műszaki, gazdasági és gyakorlati-technikai ismeretek alkalmazása.
A közös képviselet feladata:
- alkalmazni a tevékenységéhez kapcsolódó műszaki és gazdasági ismereteket:műszaki ismeretek (háttérismeretek az épületek és a szerkezetek diagnosztizálási, felújítási, karbantartási munkákról),
- építésügyi szabályok (építésügyi törvény, OTÉK, engedélyezési eljárások stb.),
- alapvető pénzügyi és számviteli ismeretek (bankszámla nyitása és kezelése, számlák kiállítása és a benyújtott számlák ellenőrzése, könyvvezetés, nyilvántartás stb.),
- hitel- és támogatási rendszer a társasházak felújításához, korszerűsítéséhez (központi, helyi támogatások, hitelezési rendszerek),
- társadalombiztosítási és adózási ismeretek (a munkáltatói feladatokkal, az árubeszerzéssel, a munkák, szolgáltatások megrendelésével, elvégzésével, a közös tulajdonú épületrészek hasznosításával kapcsolatban)
- alkalmazni a tevékenységéhez kapcsolódó gyakorlati-technikai ismereteket:
- a megbízási szerződéshez szükséges ajánlattétel követelményei,
- a társasházról történő tájékozódás lehetőségeit, az épület fekvését meghatározó környezet és a település jellemzőinek számbavétele,
- a társasház működésére vonatkozó éves költségvetés és az előző évi beszámoló elkészítésének tartalmi követelménye és módszere,
- a tevékenység végzéséhez kapcsolódó szerződések formái, az építésügyi, a földhivatali eljárások rendje,
- a pénzügyi konstrukciók, a fizetési feltételek megállapítása, a számlázás rendje,
- az ingatlan jellemzői, az épület felszereltsége megállapításának módja,
- az épületüzemeltetési, karbantartási, felújítási munkái tervezésének és a megvalósításának gyakorlata,
- a kapcsolattartás formái és módja a közüzemi szolgáltatókkal,
- a kapcsolattartás lehetőségei és követelményei a pénzintézetekkel,
- a szakhatóságokkal, adóhatóságokkal és társadalombiztosítással,
- a megbízókkal és a bérlőkkel történő kapcsolattartás és elszámolás módja,
- a vállalkozókkal, alvállalkozókkal, szolgáltatókkal történő kapcsolattartás és az elszámolás módja,
- a megfelelő viselkedésnormák alkalmazása a tulajdonosokkal, bérlőkkel, alvállalkozókkal, üzletfelekkel, hatóságokkal való kapcsolattartásban,
- a megbízási szerződés elkészítése (a társasházkezelés ellátására vonatkozó ajánlat elkészítése, az elfogadott ajánlat alapján a megbízási szerződés megkötése),
- előkészíteni a szerződés szerinti munkákat:
- az ingatlan jellemzőinek, az épület adatainak, műszaki paramétereinek, közművesítettségének, felszereltségének ismerete, illetve megállapítása, nyilvántartásba vétele,
- a tulajdonosok, bérlők, használók nyilvántartásba vétele, az elvégzendő munkákra vonatkozó összehasonlító információk beszerzése, értékelése,
- teljesíteni a szerződéses feladatokat, ellátni a fenntartási tevékenységet:
- a társasház működtetése,
- szerződéskötések,
- alvállalkozók foglalkoztatása,
- kapcsolattartás tulajdonosokkal, bérlőkkel, használókkal,
- alkalmazottak foglalkoztatása,
- pénzügyi feladatok (bevételek-kiadások) intézése,
- számlázás, költség- és árérvényesítés,
- adózással, társadalombiztosítással kapcsolatos tevékenység,
- banki kapcsolatok intézése,
- kidolgozni a társasház gazdálkodásával kapcsolatos javaslatokat:
- működési költségek számbavétele,
- bérlemények és bérleti feltételek számbavétele, elemzése,
- hasznosítási javaslat készítése,
- megtérülési számítások elvégzése és értékelése,
- kapcsolatot tartani:
- hatóságokkal és érdekképviseletekkel,
- megbízó folyamatos tájékoztatása.
- Az etikai normák betartása, kommunikáció
A közös képviselet feladata:
- megalapozott szakmai véleményt adni a megbízás teljesítéséhez szükséges feltételekről,
- a tulajdonostársak érdekeinek figyelembevételével ellátni a feladatát,
- folyamatosan tájékoztatni a társasház-közösséget,
- a megfelelő viselkedésnormákat alkalmazni a tulajdonosokkal, haszonélvezőkkel, a bérlőkkel, használókkal, a vállalkozókkal, alvállalkozókkal, szolgáltatókkal, munkavállalókkal, alkalmazottakkal, a hatóságokkal, pénzintézetekkel, az ingatlan-szakma képviselőivel,
- alkalmazni a kapcsolattartás módjait,
- kommunikációs ismereteket alkalmazni,
- vezetési-szervezési ismereteket alkalmazni,
- eljárni az európai ingatlanszakma etikai követelményei szerint.
- alkalmazni a tevékenységéhez kapcsolódó jogi ismereteket:
- polgári jogi ismeretek (a tulajdon fogalma, formái, a tulajdonjog tartalma, az ingatlan tulajdonjoga, az épület és a föld kapcsolata, a jelzálogjog, a kártérítés általános szabályai, a szerződések általános szabályai, a megbízási, vállalkozási, bérleti, adásvételi, közüzemi szerződések stb.),
- társasházzal kapcsolatos jogi ismeretek (a társasháztulajdon keletkezése, az alapító okirat tartalma, a közös képviselő jogai és kötelezettségei, a közgyűlés összehívása, megtartásának rendje, a tulajdonostársak belső jogviszonya, a közös költségek viselésének szabályai, az egyhangú döntést igénylő kérdések, az átalakulás és a fenntartás új követelményrendszere),
- a lakások és helyiségek bérletéről szóló törvény rendelkezéseinek ismerete, az önkormányzati és az állami tulajdonú lakások, helyiségek elidegenítésének főbb szabályai,
- az ingatlan-nyilvántartás részei, a tulajdoni lap részei és tartalma,
- az államigazgatási eljárás alapvető szabályai (általános szabályok, földhivatali eljárás, birtokvédelem, jogorvoslati rendszer),
- a társasházkezeléshez kapcsolódó adó- és illetékjogi ismeretek,
- építésügyi jogszabályok (építésügyi törvény, OTÉK, engedélyezési eljárások stb.).